TT Vasumweg Amsterdam

TT Vasumweg

Amsterdam

Stoer wonen. Dat is het statement dat Het Dok zet voor het nieuwe wooncomplex in Amsterdam-Noord. Zoals ze het zelf omschrijven: “het NDSM-werf – waar de schepen en mannen van staal waren.” Deze erfenis zie je overal in dit beeldbepalende gebied. In opdracht van vanwijnen verzorgden wij de bouwkuip en brachten wij de stalen damwanden aan voor de ondergrondse parkeergarage. 


Parkeergarages en bouwkuipen gaan hand in hand met elkaar. Om een parkeergarage te realiseren, is er vaak een diepe ontgraving nodig waarbij de damwand een uitstekend grond- of waterkerend product is. Tijdens dit project werkten we samen met zvs. Zij waren verantwoordelijk voor de sanering en het grondwerk. 

 

Trillingsvrij werken 

Een damwand kan op verschillende manieren worden aangebracht. Bij dit project hebben wij gekozen om een deel van de damwanden drukkend aan te brengen. Deze werkwijze is trillingsvrij en daarmee ideaal voor een project als deze in een binnenstedelijk gebied. Daarnaast beperken we met deze werkwijze de schade aan de andere gebouwen en het geluidsoverlast in de omgeving. Een andere eis waar we rekening mee moesten houden waren de bestaande kabels en leidingen. Deze mochten niet beschadigd raken, dus daar heeft het team om heen gewerkt. 

 

Stalen damwanden en een stempelraam 

Voor dit project leverden we 325 meter stalen damwand. De oude kade, ook wel de slakkenlaag genoemd, was nog aanwezig. Hierdoor kwamen de damwanden drukkend niet volledig op diepte en hebben we deze nagetrild. Om een veilige werksituatie en genoeg werkruimte te creëren bij het trekken van de damwanden, werd een deel van de weg afgesloten. Om uiteindelijk de damwanden te versterken bouwden we een stempelraam dat bestond uit 32 stalen buizen met een lengte van 25 meter en een doorsnee van 1 meter. 

 

Werken in fases 

De stempeling is gefaseerd aangebracht vanwege diversen onbekende vervuilingen in de ondergrond. Hierdoor werd het aanbrengen een complexe taak. Het verwijderen van de damwanden is uiteindelijk met twee stellingen uitgevoerd. De ene keer vanuit het binnenterrein en de tweede keer vanaf een afgesloten rijbaan. Op deze manier kunnen de werkzaamheden van de bouwende partij zoveel mogelijk doorgaan. 

 

In 2020 hebben wij deze succesvolle bijdrage met trots  opgeleverd en hiermee bijgedragen aan een prachtige (toekomstige) skyline van Amsterdam. 

 

Zijn er bouwplannen? 

We denken graag met je mee. Stuur je aanvraag naar calculatie@halteren.com en dan gaan we kijken hoe we het project kunnen oppakken. 

Share by: